FLASH
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
FLASH

كلية التعليــم الصنــاعى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

السعودية ومصر يحبوان للفضاء

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
toty122
عضو مميز جدا
عضو مميز جدا
toty122

السعودية ومصر يحبوان للفضاء Empty
مُساهمةموضوع: السعودية ومصر يحبوان للفضاء   السعودية ومصر يحبوان للفضاء Icon_minitimeالإثنين مارس 26, 2007 11:58 pm

ينطلق الصاروخ الروسي "بيبر 18 - 55" من قاعدة بايكونور الفضائية بـ "كازاخستان" حاملاً أقمارًا عربية بحثية، ستة أقمار سعودية وقمرًا مصريًّا، من إجمالي 13 قمرًا ينتمي إلى روسيا وعدد من الدول.

وتأتي هذه الخطوة في الثلاثاء 27 مارس 2007 بعد تأجيلات متكررة للانطلاق، كان آخرها في أكتوبر 2006، وذلك لأسباب فنية أدت لإجراء تعديلات في تصميم بعض الأقمار قبل إطلاقها، وقدرت تكلفة الواحد منها ما بين 20 إلى 25 مليون دولار.

وستخصص 5 أقمار سعودية في الاتصالات ونقل المعلومات، أما القمر المصري والسادس السعودي سيتم تخصيصهم للاستشعار عن بُعد. وسيقوم القمر "مصر - 1" بمسح للأراضي المصرية كاملة مرة كل 71 يومًا، وإعطاء صورتين يوميًّا لها من مدارات مختلفة، يتم استخدامها في التخطيط الإقليمي وتحديد كل من نسب التلوث والتصحر ورصد هجمات الجراد وتمدد العشوائيات، وغيرها... مما يترتب عليه الاستغناء عن شراء صور تقدر بأكثر من ثلاثين مليون دولار سنويًّا، كما يوفر القمر عمومًا ما يقرب من 100 مليون دولار سنويًّا، وتأتي هذه الخطوة في إطار الحلم بإنشاء "وكالة فضاء مصرية" للنهوض بالبحث العلمي.
Lion Heart
Admin
Admin
Lion Heart

مُساهمةموضوع: رد: السعودية ومصر يحبوان للفضاء   السعودية ومصر يحبوان للفضاء Icon_minitimeالأحد أبريل 01, 2007 8:45 pm

نعم انه لحقا حلم بانشاء وكالة أبحاث الفضاء المصرية
FASA
Negar

Negar

مُساهمةموضوع: هااااااااااااااااااااي   السعودية ومصر يحبوان للفضاء Icon_minitimeالسبت أبريل 07, 2007 2:23 am

انا ملاحظة ان القسم دا مش بيدخلوه كتير

عندي اقتراح يريت تواقوا عليه
يكون مطلوب من كل عضو على حسب ترتيب يضعة المشرف باسماء الاعضاء
ان كل عضو لازم يبحث عن خبر جديد وحطه في القسم دا
علشان الكل يشارك فيه
ونسيب شوية منتدي الحب والضحك الي عليهم اغلب الاعضاء
ونفس الكلام كل عضو يحط نكته او فزورة او موضوع اسلامي
علشان المشاركة تكون علة المنتدي كله بصفة عامة
فكرة ياريت تحظي باعجبكم
نيجار
ان شاء الله لا يمكن تحتار
Lion Heart
Admin
Admin
Lion Heart

مُساهمةموضوع: رد: السعودية ومصر يحبوان للفضاء   السعودية ومصر يحبوان للفضاء Icon_minitimeالسبت أبريل 07, 2007 2:54 am

شكرا لمشاركتك الجميلة ....
رأيي الشخصى ان المنتدى بتاعنا لكل الناس اللى عايز يحب - اللى عايز أيام زمان - كل واحد عايز حاجة يلاقيها
مش لازم كل الناس تكتب فى كل حاجة .... اللى عايز يكتب فى موضوع او منتدى يكتب فيه واللى مش عايز هو مش مجبر على دا ..

السعودية ومصر يحبوان للفضاء
صفحة 1 من اصل 1